چرا باید از سنگ طبیعی در ساختمان خود استفاده کنیم؟




این سوال همیشگی معماران و طراحان است که چرا باید از سنگ طبیعی در ساختمان خود استفاده کنیم؟ همانطور که می دانیم استفاده و یا عدم استفاده از سنگ طبیعی و استفاده از متریال های جایگزین، یکی از موضوعات داغ روز دنیاست که بحث های پر مجادله ای را با خود به همراه دارد. اگر به دنبال استدلال های خوب در مورد علت انتخاب سنگ طبیعی هستید، دلایل زیر را با هم مرور می کنیم.

  • تنوع در سنگ طبیعی

سنگ طبیعی یک فرآورده طبیعی است که خواص منحصر به فرد آن از نحوه پیوند مواد معدنی موجود در آن ناشی می شود و با توجه به وجود منابع مواد معدنی متفاوت در طبیعت، شاهد شکل گیری سنگ های طبیعی با خواص، رنگ و طرح های مختلفی هستیم که به همین علت سنگ طبیعی موفق شده است جایگاه متمایزی در میان دیگر مصالح ساختمانی بیابد. در واقع تنوع بالا در رنگ و طرح سنگهای طبیعی باعث شده است تا بتوان از ترکیب مناسب سنگ های مختلف در کنار یکدیگر و یا با عناصر طراحی دیگر استفاده نمود که هیچ کدام از دیگر مصالح، این حد از تنوع در رنگ و طرح را ندارند. فرآیندهای تاثیرگذار مختلف در حین شکل گرفتن سنگ عملاً باعث ایجاد این تنوع می شوند. بنابراین معماران و طراحان با توجه به تنوع موجود، گزینه های متعددی از سنگ طبیعی را متناسب با محیط مدنظرشان می توانند انتخاب نمایند. با توجه به تنوع بالا در رنگ، ساختار و بافت برای هرگونه کاربری در ساختمان یک سنگ طبیعی متناسب با آن در دسترس است.

  • سنگ طبیعی یک محصول زیست محیطی

 سنگ طبیعی یک محصول سبز و پدیده زیست محیطی است که در طبیعت به فرم قابل استفاده در ساختمان سازی یافت می شود. در واقع هیچ انرژی برای تولید آن مصرف نمی شود و انرژی مصرفی تنها برای استخراج از معدن و فرآوری آن می باشد که این انرژی در مقایسه با انرژی صرف شده برای تولید مصالح ساختمانی دیگر بسیار کمتر است.

سنگ طبیعی از معادن نسبتاً کوچک و بدون نیاز به عملیات انفجاری بزرگ استخراج می شود. حتی زباله های غیر قابل استفاده سنگ را نیز برای پر کردن قسمت هایی از معدن که پس از استخراج خالی شده به کار می گیرند. در چرخه طول عمر سنگ طبیعی که شامل استخراج از معدن، فرآوری و بازگشت به طبیعت می باشد هیچ چیز از بین نخواهد رفت.

سنگ طبیعی کاملاً با محیط زیست سازگار بوده و به عنوان یکی از مصالح طبیعی در ساختمان سازی شناخته شده و دارای هیچ آلاینده ای که باعث صدمه زدن به سلامتی ساکنین ساختمان شود نمی باشد و حتی می توان با خیال راحت از سنگ طبیعی در مکان هایی که در تماس با غذا هستند نیز استفاده کرد. همچنین در مواردی که در کنار آتش قرار می گیرد هیچ گونه موادی که برای سلامتی مضر باشد از آن منتشر نمی شود. سنگ طبیعی به هیچ ماده شیمیایی افزودنی برای بهبود کیفیت سطح، مانند پوشش های محافظ نیاز ندارد.

  • سنگ طبیعی یک محصول تکرار نشدنی و منحصر به فرد

سنگ طبیعی در بلوک های بزرگ کوپ استخراج و به اندازه های مورد نیاز در کارخانه های سنگ بری بریده می شوند. اندازه سنگ می تواند منحصر به فرد و با توجه به نیاز پروژه به صورت اختصاصی درآید. سنگ طبیعی نه فقط به شکل مربع یا مستطیل بلکه به هر شکلی می تواند ارائه شود. تکنولوژی های نوین این امکان را فرآهم نموده اند تا بتوان شرایط هر گونه شکل دهی را به سنگ ایجاد نمود. انواع مختلف سنگ و عملیات پردازش و طراحی مختلف باعث منحصر به فرد شدن سنگ طبیعی در بین دیگر مصالح ساختمانی شده است. سنگ طبیعی یک محصول سه بعدی است که با تکنولوژی های موجود می توان به راحتی از آن هر حجم و یا تخنه سنگ مسطحی تولید نمود. رگه ها و خطوط موجود بر روی آن تاثیر زیبایی بر حجم های ایجاد شده از آن می گذارد و زمانیکه تخته های سنگ طبیعی در نما نصب می شوند، رگه های موجود بر روی سطح، قدرت و استحکام  آن را به نمایش می گذارد.

  • دوام بالای سنگ طبیعی

عمر سنگ طبیعی بسیار بالاست. در حالیکه بسیاری از مصالح ساختمانی بعد از چند سال حالت مطلوب خود را از دست می دهند؛ سنگ طبیعی به خاطر منشاء طبیعی خود همچنان زیبایی خود را حفظ می کند و هر سال بر شکوه و عظمت آن نیز افزوده می شود. سنگ طبیعی به راحتی و بسیار ارزان تمیز می شود. حتی بخش هایی از آثار باستانی چند صد ساله که از جنس سنگ طبیعی می باشند را می توان بازسازی کرد و به وضعیت اولیه ی خود برگرداند. ساختمان هایی که با محاسبات دقیق و به وسیله سنگ طبیعی ساخته شده اند، پس از هزاران سال همچنان پایدارند که نمونه چنین قصرها و کاخ هایی کم نیست.

  • اقتصادی بودن سنگ طبیعی

سنگ طبیعی از نظر قیمت بسیار به صرفه است. اگر مجموع هزینه های ساختمان در یک عمر مفید 30 ساله و یا بیشتر از آن را محاسبه کنید، خواهید دید که هرچند سنگ طبیعی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی، گران تر می باشد ولی هزینه های نسبتا بالای سرمایه گذاری برای خرید و نصب سنگ طبیعی توسط هزینه های کم نگهداری و ترمیم آن در طولانی مدت جبران می شود. چرا که هزینه نگهداری و تمیز کردن سنگ طبیعی بسیار کمتر و دارای دوام بسیار بالایی در مقایسه با دیگر مصالح مشابه است.

در واقع بهای سنگ طبیعی بیشتر از معیارهای پولی است. این بهاء شامل طول عمر، سهولت نگهداری، دوام و پایداری است که به مراتب ارزش آنها بیشتر از سرمایه گذاری اولیه می باشد

  • خواص فیزیکی مناسب سنگ طبیعی

سنگ طبیعی خواص فیزیکی بسیار خوبی دارد. سنگ طبیعی دارای خاصیت رسانش گرمایی بسیار خوب و ظرفیت ذخیره گرمایی بالایی می باشد. زمانیکه از سنگ طبیعی در نمای ساختمان استفاده می شود، نور خورشید را جذب و مانع گرم شدن ناخواسته ساختمان می شود. آزمایش ها نشان می دهد انرژی مورد نیاز برای خنک کردن یک ساختمان چند طبقه با نمای سنگی، 100 تا 150 کیلو وات ساعت است. در حالی که این انرژی برای یک ساختمان با نمای شیشه ای، در حدود 300 تا 700 کیلو وات ساعت است.

  • استحکام بالای سنگ طبیعی

مقاومت بالا در مقابل فشار باعث شده تا سنگ های طبیعی به عنوان یک ماده ابدی مشهور شوند. فقط فولاد های زنگ نزن که هزینه ی بالایی در تولید دارند، از مقاومتی مانند سنگ طبیعی برخوردارند. همچنین سنگ طبیعی مقاوم ترین و کم سایش ترین نوع مصالح جهت استفاده در پوشش کف می باشند.  به ندرت بعد از سالها بر روی پوشش های گرانیتی یا سنگ های سخت شبیه آن که در سنگ فرش استفاده شده اند، می توان نشانه ای از خراشیدگی مشاهده نمود.

نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
نظر شما
=
1
+
6